بچه های قشم

هان! این همان نسل پبروز


بچه های قشم

هان! این همان نسل پبروز

برای اصلاح جامعه دست از گله و شکایت بردارید و سهم خود را به خوبی ادا کنید.هرکسی باید از خودش شروع کند.
شما جامعه تان هستید...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درج مطلب با نام خودتان:
ایمیل: holor@email.com

نویسندگان
داغ ترین نظرات
  • ۳۰ آذر ۹۲، ۰۱:۴۰ - M.Registry
    تشکر

خانه مسلمان یک دانشگاه است

سه شنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۲ ب.ظ

ارائه از: نرگس داوودی/دانشجوی ریاضیات


حقیقتاً... خانه ی یک مسلمان باید آموزشگاه علم و معرفت باشد و همه ی اعضای خانواده عاشق علم و دوستدار تلاش برای کسب دانش و کوشش در راه آن باشند تا بتوانند به درجات بلند نزد پروردگار خویش نایل آیند. خداوند متعال می فرماید: {یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین أتوا العلم درجات} [المجادلة: 11] یعنی: «خداوند [رتبه] کسانى از شما را که گرویده و کسانى را که دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند.»

و باز خداوند تبارک و تعالی می فرماید: {إنما یخشى الله من عباده العلماء} [فاطر: 28] یعنی: « از بندگان خدا تنها دانایانند که از او مى‏ترسند.»

مسیر علم و دانش همان مسیر بهشت برین است، رسول خدا صلى الله علیه و سلم فرموده است: (من سلک طریقًا یلتمس فیه علمًا سهَّل الله له به طریقًا إلى الجنة) یعنی: « کسی که در طلب علم راهی را طی کند، خداوند در عوض برایش راهی را بسوی بهشت هموار می سازد.» [مسلم]، پیامبر صلى الله علیه و سلم همچنین می فرماید: (لن یشبع المؤمن من خیر یسمعه حتى یکون منتهاه الجنة) یعنی: « مؤمن هر گز از شنیدن خیر (علم) سیر نمی شود، تا نهایتش به بهشت انجامد.» [الترمذی]

تردیدی در این نیست که دانش از بهترین نعمت ها می باشد، پیامبر اکرم صلى الله علیه و سلم می فرماید: (إن الله وملائکته وأهل السماوات والأرضین، حتى النملة فی جحرها، وحتى الحوت، لیُصَلَّون على معلم الناس الخیر) یعنی: « فضیلت و برتری عالم بر عابد مانند فضیلت من بر پائین ترین شما است، بعد خداوند و فرشتگانش و اهل آسمانها و زمین حتی مور در لانه اش و ماهی بر آنکه به مردم درس نیکی و خیر می دهد، درود می فرستند.» [الترمذی - و 1838 فی صحیح الجامع] برای همین خانه های مسلمانان در طول تارخ همواره با علم و دانش آموختن آباد و پرطراوت بوده است.


علم و دانش از جمله مهم ترین مسائل زندگی در یک خانه ی مسلمان می باشد؛ چرا که بواسطه ی علم است که عقیده سالم نگاه داشته شده، عبادت درست به جا می آید و انسان درباره ی دین و دنیای خویش دلیل و برهان دارد. بنابراین باید در یک خانواده مسلمان به دانش و علم اندوزی توجه ویژه ای معطوف گردد. برای آنکه هریک از اعضای خانه به فرهنگ اسلامی و فرهنگ زمان حاضر و تخصص دست یافته و کل خانواده به بالاترین سطح علم و معرفت برسد، لازم است موارد زیر مورد توجه قرار بگیرند:


1. وجود کتابخانه ای علمی و متنوع که شامل انواع علوم و مسائل فرهنگی و موضوعات مربوط به زندگی باشد. برای رشد فرهنگی و علمی اعضای خانواده و تشخیص درست از نادرست این کار لازم است.

این کتابخانه می تواند شامل کتاب هایی در رابطه با موضوعات زیر باشد:

- علوم شرعی، مانند: کتب تفسیر، فقه، حدیث و علوم قرآن و غیره...

- زبان عربی و آداب آن در زمان های مختلف.

- تاریخ و تمدن های گوناگون.

- دائرة المعارف در رابطه با علوم گونانگون، طبیعت، اجتماع و انسانی، که در زندگی برای ما حائز اهمیت باشد.

- کتاب های کودکان و دائرة المعارف های مخصوص آنان.

- کتاب های خاص تربیت و پرورش کدبانوی خانه.

- کتاب های آموزش بهداشتی و پزشکی.

2. خرید روزنامه و مجلات عمومی و تخصصی برای آشنایی خانواده با مسائلی که پیرامون آن ها رخ می دهد و کسب اطلاع درباره ی اوضاع امت اسلامی و اخبار جهان اسلام، و مواردی از این قبیل.
3. خانه ی مسلمان نباید بی بهره از جلسات علمی منظم و مداوم باشد که در آن انواع مسائل علمی و اجتماعی مورد بحث قرار گرفته و تمام اعضای خانواده در آن شرکت نموده و اطلاعات خود را به بقیه ارائه نمایند.

چه زیباست که یکی از افراد خانواده هربار حدیثی را از کتاب های حدیث صحیح برگزیده و در جلسات آن را همراه با شرح و مباحث مربوطش بخواند، یا فردی دیگر کتاب معینی را درنظر گرفته و مضوعات آن را در جلسه مطرح نماید و هرکدام دیدگاه خو د را درباره ی آن ابراز دارد. شکی نیست که این مباحثات جنبه ی فرهنگی و آگاهی تک تک افراد خانواده را بالاتر می برد و به تقویت بعد اجتماعی آن ها کمک می نماید و درعین حال شخصیت آزاد و مستقلی را برای هریک پایه می ریزد. 

4. حتی می توان مسابقاتی را بین افراد خانواده ترتیب داد تا بعد علمی و فرهنگی آن ها پرورش یابد و به تشویق و ترغیب هدفدار کمک می نماید.

5. کسب علم از طریق نوارهای کاست (سی دی، دی وی دی و ...) و ویدیو که اثرگذاری بسیار بیشتری بر روی کودکان خواهد داشت. مخصوصاً سی دی هایی که درباره ی موضوعات علمی و همراه شرح تصویری و به صورت فیلم نیز باشد.

6. مطالعه: نباید پدر و مادر در رابطه با فرزندانشان اهمیت مطالعه در پایه های مختلف تحصیلی آن ها را نادیده بگیرند. بهتر است تا جایی که می توانند آنان را در مطالعه ی بهتر و و مفیدتر یاری دهند. چه بسیار فرزندانی که در جریان یادگیری درس هایشان نیازمند کسی هستند که به آنان کمک کرده و راهنمایی شان نماید و البته زمینه ای آرام و مناسب را برای مطالعه و پیشرفت و موفقیت ایشان فراهم سازد.


در اینجا چند راهنمایی در مورد کارهایی که باید والدین در جریان مطالعه و یادگیری فرزندانشان انجام دهند، ذکر می شود:

- بذر انگیزه ی حقیقی فراگرفتن را در وجود فرزندانشان بنشانند.

- حل و فصل مناسب مشکلات فرزندان قبل از آغاز مطالعه و یادگیری آن ها.

- آماده ساختن مکان مطالعه. بگونه ای که جوی آرام در اتاق فراهم شده و چنانچه کودک راست دست باشد نور از سمت چپ بتابد و چنانچه چپ دست باشد نور از سمت راست بر وی بتابد. این نور باید سمت نور کل اتاق باشد. این حالت برای سلامتی چشم و بینایی کودک بهتر می باشد. بهتر است رنگ اتاق روشن و ترجیحاً رنگ سبز روشن یا آبی آسمانی باشد. اتاق باید دارای تهویه ی مناسبی بوده و دیگر مسائل نظم و ساماندهی آن رعایت گردد.

- توجه به سلامتی فرزندان و تغذیه ی آن ها بدور از افراط و تفریط.

- زمان هایی را برای استراحت و تجدید قوا در میان اوقات مطالعه.

- زمانبندی مناسب برای مطالعه کودکان درنظر گرفته شود، به گونه ای که زمانی را برای مطالعه ی درس هایی که تازه خوانده شده اختصاص داده و وقتی را نیز برای پی گیری درس های پیشین و تکرار و تمرین آن دروس درنظر بگیرد. می توان از خلاصه برداری از قسمت های طولانی نیز بهره گرفت. 
- شناخت اصول لازم و ضروری برای یادگیری؛ از جمله فهمیدن مطالب، ترتیب، تکرار، شناخت هدف و منظور از یادگیری درس مذکور، حفظ و به خاطرسپاری کامل مطالب با استفاده از تمرین و مرور مجدد آن ها. سعی شود زمانی به یادگیری مطالب دشوار بپردازد که ذهنش آرام و داراری آمادگی لازم باشد. 
- تقوای خداوند متعال دروازه ای است به سوی علم و دانش و کامیابی بزرگ، خداوند متعال می فرماید: {ومن یتق الله یجعل له مخرجًا ویرزقه من حیث لا یحتسب} [الطلاق: 2-3] یعنی: « و هر کس از خدا پروا کند [خدا] براى او راه بیرون‏شدنى قرار مى‏دهد.» همچنین خداوند باری تعالی می فرماید: {ومن یتق الله یجعل له من أمره یسرًا} [الطلاق: 4] یعنی: « و هر کس از خدا پروا دارد [خدا] براى او در کارش تسهیلى فراهم سازد.»


خواندن داستان امام شافعی در این مورد خالی از لطف نیست. امام شافعی مدتی احساس می کرد نوعی سستی و ضعف در یادگیری و فهم دروس برایش پیش امده است. مسأله را به استادش، وکیع، عرضه نمود و شکایت پیش وی برد. استاد او را به تقوای خداوند سفارش کرد. امام شافعی آن را چنین تعریف می کند:

"شکوت إلى وکیـعٍ سـوء حفظــی                       فأرشدنی إلــى تـرک المعاصــی

وأخبرنـی بأن العلــم نــــورٌ                                  ونـور الله لا یهــدى لعاصـــی"

معنی شعر:

«شکایت از بدحفظی ام پیش وکیع بردم               بگفتا تا ترک نافرمانی ایزد نمای

به من گفتا که علم دین نور است                        نباشد نور ایزد عاصیان را رهنمایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">